Isabel la Catòlica, 20 - 08291 Ripollet

935 809 566

ENTREVISTA a SANDRA CARTRÓ

ENTREVISTA a SANDRA CARTRÓ

“Em sento a gust a l’escola, la sento meva i a més, m’implico”

Davant del nou repte d’encarregar-se de la direcció de l’escola FEDAC Ripollet, entrevistem a la Sandra Cartró per saber com encara aquesta nova tasca i aquells aspectes més importants sobre el seu nou càrrec. 

Quant temps fa que treballes a l’escola? Tens algun vincle personal amb ella?

Doncs, tot i que ara si, abans no el tenia. De fet, jo no soc ni de Ripollet, soc de Barcelona. Vaig començar aquí l’any 2016. Vaig ser fitxada per la Núria Mas per fer unes hores a l’ESO perquè només feia dos anys que estava en marxa i bé, aquest ja és el setè curs a l’escola i molt contenta, la veritat. 

I formant part de l’Equip Directiu?

A l’abril, farà quatre anys que formo part de l’Equip Directiu. Vaig tenir una primera etapa de gairebé quatre anys en què vaig estar de directora pedagògica i cap d’estudis de secundària i ara, des de setembre, he agafat aquest nou rol

Aquest nou càrrec, quant de temps l’hauràs de dur a terme?

La FEDAC organitza renovacions d’equip directiu cada quatre anys. Si tot va bé, la idea és que pugui estar-ne quatre, amb un màxim de vuit. La intenció d’aquesta reestructuració és que hi hagi renovació, ja que són càrrecs que impliquen molta responsabilitat i un desgast, a més d’intentar que una part més gran del professorat pugui veure què suposa estar a l’Equip Directiu. 

Ens podries explicar com està organitzada l’escola i les diferents divisions i funcions de responsabilitat de l’Equip Directiu? 

Si comencem per l’Equip Directiu, aquest està format per cinc persones. Jo, com a directora general aquest any; després tenim la directora pedagògica d’infantil i primària, la Manoli Marcelo i la cap d’estudis d’infantil i primària, que és la Roser. La Núria Mas, fa la doble funció de directora pedagògica i cap d’estudis de secundària i tenim la responsable de Recerca i Sentit (RiS), que és la Sandra Rueda. 

Això pel que fa a l’Equip Directiu, en canvi, en l’àmbit escolar en general tenim diferents projectes FEDAC, organitzats per diferents comissions. Hi ha la comissió d’Escola Verda, una altra de Decorart i una de Recerca i Sentit que treballa conjuntament amb la de Mentoria, amb l’Edu com a referent, que s’encarrega d’acompanyar els professors novells. Finalment, la comissió Shaker, la de Comunicació i la d’AIPS (Agents Impulsors de la Participació de l’Escola). De totes aquestes, que no en són poques, podem dir que hi ha un mestre que les lidera. Tots els representants de les diferents comissions s’ajunten i formen el que anomenem l’Equip Facilitador. Que fa de pont entre les comissions escolars i l’Equip Directiu.

Parla’ns dels altres companyes de l’Equip, quines feines hauran de dur a terme?

La Sandra Rueda s’encarrega de la part de Recerca i Sentit, relacionada amb la TUtopia i amb un equip que desenvolupa una part de treball molt important per a l’escola. A infantil i primària tenim la Roser que s’encarrega de l’organització, els horaris i també el Clickedu; i la Manoli, que s’encarrega de la part pedagògica. La Núria té el doble rol a l’ESO i jo m’encarrego de coordinar-ho tot plegat.

Normalment, les reunions són setmanals?

A l’Equip Directiu tenim reunions setmanals de dues hores els dilluns, l’Equip Facilitador té una hora també els dilluns i les comissions se solen reunir cada dues o tres setmanes, segons els festius. Aquestes no són les mateixes hores i reunions que les del claustre. Les de l’Equip Directiu són d’11 h a 13 h, mentre que el claustre és sempre de 17 h a 19 h.

Com descriuries el teu treball a l’escola? 

En el meu rol a l’escola, crec que hi ha tres àmbits molt diferents. Un d’ells és el de representació. De fet, és necessari que algú agafi aquest rol i esdevingui el cap visible de l’escola i burocràtic, ja que té el vincle amb els diferents òrgans, com ara l’Ajuntament, Inspecció, amb les famílies… Hi ha un rol de coordinació, perquè no només es coordinen els membres de l’Equip Directiu, sinó també mantenir una relació amb les diferents comissions, l’Equip Facilitador, l’AFA… I després una altra part molt important també de lideratge, en l’àmbit humà, perquè estàs treballant amb persones i també cal liderar el Projecte Educatiu.

Moment durant l’entrevista

I com descriuries la teva relació amb l’escola? Què t’agradaria fer per millorar-la?

Des que vaig entrar, l’he sentit com casa meva. Em sento molt a gust, a més de sentir-me realment acollida en els meus primers mesos. Els alumnes són increïbles. He estat a altres escoles i realment aquí es treballa molt bé. Em sento a gust, la sento meva i a més, m’implico.

Quan parlem de millores, m’agrada ser realista i anar pas a pas. Pel que fa als serveis, crec que encara hi ha alguns que es poden millorar. M’agradaria poder fer-ho en algun dels meus mandats. Amb això em refereixo a augmentar l’oferta de coescolars, que hi hagi un servei de cuina, en comptes d’haver de dependre d’un càtering. M’agradaria millorar alguns dels espais d’aprenentatge, amb 3r ja estem fent un projecte en què se’ls ha demanat opinió dels espais i, sobretot, del pati. Tot i que tenim l’edifici que tenim, encara hi ha espais que es poden millorar. 

Finalment, a nivell d’accessibilitat, pensar en una persona que vingui en cadira de rodes, en crosses, ja que les escales són abundants en aquesta escola i és necessari que trobem una solució per a això. Sí que és veritat que respecte a projectes educatius, la FEDAC ha fet un treball impressionant. Crec que tots hauríem de creure en el projecte AvuixDemà, perquè ja s’està desenvolupant i té molt de potencial.

L’escola s’ha d’adaptar a les diferents necessitats, però sobretot a les dels alumnes. Treballar amb robòtica, projectes a tota l’escola que realment siguin potents, sense implicar que el professor de tecnologia sigui qui ha d’explicar tota aquesta part, sinó que sigui una eina més del seu aprenentatge. Aquestes són coses que els motiven i, a més, és el seu futur, ja que quan surtin d’aquí, treballaran amb persones però també amb moltes màquines.

Quines seran les teves prioritats de treball?

Crec que el fet de treballar amb persones, i parlo d’alumnes i de personal docent per a mi és el més important, les relacions que estableixo. És molt important tenir cura de les persones amb qui estàs al dia a dia. A nivell d’aprenentatge, penso que els alumnes heu de ser feliços, us hem d’acompanyar i de guiar com a claustre, però a més heu de sortir preparats en l’àmbit competencial i heu de ser no només competents, sinó a més compromesos amb la societat. És un dels aspectes que crec que aquí es treballen molt i això es nota.

Ja per acabar, quins canvis has notat en el teu treball i amb la resta de professors? Amb això també ens referim als alumnes, ja que són una gran part dels nostres lectors. 

Vertaderament, està sent un canvi difícil per a mi. Hi ha coses que valoro positivament, abans tenia una visió fixada en la secundària i, encara que també m’avenia amb professors de primària i infantil, crec que aquest nou rol fa que tingui la possibilitat de mantenir contacte i crear un vincle amb els que abans no en tenia. És bonic tenir una visió més global i poder preocupar-me no només de l’ESO, sinó també de la Primària i d’Infantil.

Tanmateix, deixes d’estar amb gent amb la qual abans has estat tan a gust… Això em costa i a nivell d’alumnes també perquè tot i que en horari el canvi només ha suposat per a mi dues hores menys de classe i no és molt, es nota. El fet de tenir tanta feina a fer, suposa que no puguis estar a tot arreu.

I fins aquí l’entrevista a la Sandra Cartró. Ara ja sabem com s’ha conformat el nou Equip Directiu de FEDAC Ripollet, com s’organitza i quins són els reptes que afronten. Moltes gràcies per la teva col·laboració a Actualitza’t, la nova revista de l’escola!

Podeu rescatar el nostre primer article i el segon article! No oblideu de seguir-nos a instagram!

Entrevista a Sandra Cartró
CreaEscola Quality Certificate for Education Website